
Meld uw fietsknelpunt in de gemeente Veere
De gemeente Veere werkt aan een toekomstbestendig fietsnetwerk. We willen dat fietsen veilig, comfortabel en logisch is – voor iedereen die zich op de fiets door onze gemeente verplaatst.
Daarom horen we graag van u:
Wat zijn uw ervaringen onderweg? Waar loopt het vast? En waar kan het beter?
We nodigen u als inwoner, scholier, recreant, forens en toerist uit uw fietservaringen met ons te delen. U kunt knelpunten melden, kansen aandragen of situaties beschrijven die aandacht verdienen.
Wat doen wij met uw input?
Alle meldingen worden verzameld en geanalyseerd als onderdeel van een brede inventarisatie.
We gebruiken deze inzichten om:
- gerichter keuzes te maken voor verbeteringen in de fietsinfrastructuur
- knelpunten in kaart te brengen
- wensen van gebruikers mee te nemen in toekomstige plannen
Let op: De gemeente is verantwoordelijk voor de wegen binnen de bebouwde kom, het waterschap beheert de wegen buiten de bebouwde kom.
Deze inventarisatie is bedoeld om kansen te signaleren voor het verbeteren van de fietskwaliteit, zodat we bij toekomstige herinrichtingen gericht kunnen inspelen op wat er leeft onder fietsers.
Benieuwd naar wat er speelt?
Na de inzendperiode (31 december), leest u op doemee.veere.nl wat er is opgehaald en welke inzichten dat heeft opgeleverd.
Fases
Resultaten fietsenquête
Uitslag enquête fietsknelpunten Gemeente Veere
Eind vorig jaar vroegen wij inwoners, scholieren en bezoekers om hun ervaringen met fietsen in de gemeente Veere met ons te delen. In totaal ontvingen wij 115 reacties. Wij bedanken iedereen die de tijd nam om knelpunten, zorgen en positieve punten te melden. Ook al zijn de reacties op de enquête slechts een klein deel van de totale fietsgemeenschap in onze gemeente, inclusief de vele bezoekers, deze reacties geven ons waardevolle informatie om de fietsveiligheid verder te verbeteren. Mede hierdoor is het eerste knelpunt inmiddels opgelost. Daarover leest u meer op deze pagina.
Aanpak fietsveiligheid
Uit de enquête blijkt dat fietsveiligheid voor veel mensen belangrijk is. Een meerderheid van de deelnemers geeft aan zich soms of regelmatig onveilig te voelen tijdens het fietsen. Vooral smalle fietspaden, gevaarlijke oversteekpunten, hoge snelheden van het autoverkeer en slechte verlichting worden vaak genoemd. Ook vragen mensen om meer en betere plekken om hun fiets te parkeren, vooral in het hoogseizoen.
Samen met de Fietsersbond en het Waterschap beoordelen wij alle knelpunten. Wij kijken naar:
- welke situaties wij snel kunnen oplossen;
- welke punten we meenemen in het gewone onderhoud;
- welke grote of ingewikkelde locaties voorrang krijgen bij toekomstige projecten.
Meer informatie nodig
Mogelijk vragen wij u als inwoner op een later moment om meer informatie. Sommige meldingen zijn voor ons nog niet duidelijk, en wij willen zorgvuldig uitzoeken wat er precies nodig is. Elke maatregel of verbetering delen wij op deze pagina, zo blijft u goed op de hoogte. In het het bijgesloten rapport treft u de uitslag van de enquête aan. Samen werken wij aan een veilige en toekomstbestendige fietsgemeente.
