Dank voor de reacties die zijn gedeeld. We willen graag een aantal punten verder toelichten en verduidelijken.
De Veerseweg tussen Zanddijk en Veere wordt ingericht als een GOW-30 (gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u). Dit betekent dat de functie van de weg hetzelfde blijft, maar dat de toegestane snelheid omlaag gaat. Dit doen we mede op verzoek van omwonenden. In de gemeente Veere zijn al meerdere vergelijkbare wegen ingericht. Daar zien we positieve effecten op de gereden snelheid, zonder dat de verkeersveiligheid verslechtert.
Door de lagere snelheid en het huidige gebruik van de route is het veilig en verantwoord om fietsers op de rijbaan een suggestiestrook te geven. Deze strook geeft fietsers meer ruimte dan het huidige vrijliggende fietspad. Ook hoeven zij deze ruimte niet meer te delen met voetgangers.
Het vrijliggende pad blijft bestaan voor voetgangers en voor fietsers die liever niet op de rijbaan fietsen, zoals kinderen die van en naar school gaan. Hierdoor ontstaat een oplossing die past bij verschillende soorten fietsers: de ervaren fietser kan veilig gebruikmaken van de rijbaan en de minder ervaren fietser kan gebruik blijven maken van het vrijliggende pad.
Vergeleken met de huidige situatie krijgt de fietser dus juist een duidelijkere plek op de weg. Daarnaast worden automobilisten afgeremd met verschillende snelheidsremmende maatregelen.
Deze inrichting is overigens geen shared space. Bij shared space ligt de nadruk op verblijf en sociale interactie, met zo min mogelijk verkeersborden en regels. Op de Veerseweg blijft sprake van een duidelijke rijbaan met verkeersregels en bebording. Daarom is deze situatie niet te vergelijken met een shared space.